SEM, Google AdWords & Google Analytics

Google Analytics – Ett gratis analysverktyg

Google Analytics är idag världens mest använda webbstatistikverktyg. Det är ett mycket bra och kompetent verktyg för alla med intresse för webbstatistik och webbanalys, och är under ständig utveckling. Det passar för de flesta företag och situationer där det inte är ett problem med att även Google har tillgång och äger samma information. Med hjälp av en datakod som installeras på webbplatsen får man sedan tillgång till mycket detaljerad information om alla som besöker sidan. Informationen kan sedan behandlas och presenteras på många olika sätt, beroende på vad man vill veta, och analyseras som undelag för vidare affärsbeslut. En stor fördel med  Google Analytics är att det faktiskt är kostnadsfritt. Google drar istället in sina pengar på att sälja annonser via sitt annonseringssystem AdWords. Google Analytics är därför även integrerat med annonseringsverktyget Google AdWords så att man kan sortera ut och studera kampanjdata och trafikdata i samma gränssnitt. Det blir därför lättare att optimera och följa upp sina köpta AdWordskampanjer.

Vi har flera års erfarenhet av AdWords och Analytics  och kan hjälpa dig med implementation, set up av hela systemet och utbildning samt löpande support.

Vi kan även hjälpa dig med att definiera och ta fram olika önskade statistiska nyckeltal/KPI:er samt visa hur du kan arbeta för att förbättra både webbplatsens innehåll och struktur i kombination med annan marknadsföring som resulterar i ökad trafik och konvertering (exempelvis utskick av nyhetsbrev, annonsering och inlägg på Facebook och andra sociala medier, banners, länksamarbeten/utbyten).

Google Adwords – Betala när någon klickar på din annons

Google AdWords är Googles eget annonssystem där du kan marknadsföra ditt företag, dina produkter och tjänster. Annonserna kan vara textannonser eller bildannonser och visas i anslutning till Googles vanliga sökresultat. (Märkta som sponsrade länkar/annonser)

Hur fungerar det?

Du skapar en annons och väljer ut dina sökord.

Sökorden bör vara relaterade till er verksamhet, era produkter/tjänster, det vill säga till det ni ska marknadsföra. När någon söker på något av de ord som ni angett att ni vill att er annons ska synas på så visas annonsen för besökaren.

Annonsen dyker alltså upp i samma sekund som en användare söker efter något, och ni får en unik möjlighet att framföra ert budskap när det betyder som mest. Om användaren attraheras av innehållet i er annons är chansen god att denne klickar på annonsen, och ni har då fått en besökare som är intresserad av er verksamhet till en sida som tilltalar just det intresset. Man betalar dessutom bara när någon klickar på annonsen, och det är detta som kallas PPC (Pay-Per-Click).

Vad kostar det per klick (CPC)?

Tyvärr är man i de allra flesta fall är inte ensam om att vilja annonsera för ett visst ord eller fras. Google har därför bestämt att en budgivning får bestämma vilka annonser som ska synas och på vilken plats. Det som avgör hur väl en annons presterar i dessa budgivningar är hur mycket man är villig att betala, men även hur relevant Google bedömer annonsen att vara för sökordet kontra innehållet på din annonserade webbsida.

Det är alltså en ständigt pågående budgivning för vilka annonser som ska synas högst upp på de olika sökfraserna och därmed varierar priserna kraftigt beroende på konkurrens och hur bra din annons är.

Budgivningen startar på runt 50 öre per klick. Du kan styra din budget både genom att ställa in max kostnad per klick (per sökord om du vill) och en daglig budget som inte får överstigas. Annonserna slutar då automatiskt visas om den inställda budgeten nås. Möjligheterna är många och goda med PPC-annonsering, dock finns det också en hel del fallgropar för nybörjare som kan orsaka utgifter helt i onödan, om man inte har bra koll på vad man gör.

Med AdWords kan du välja i vilket område, och för vilken målgrupp dina annonser ska synas

Google AdWords gör det möjligt att nå användare världen över, men du kan även rikta din annonsering geografiskt. På detta sätt undviker man onödiga visningar och klick som inte kommer att ge någon konvertering. I annonseringsverktyget för AdWords går det exempelvis att välja stad, region eller ett anpassat geografiskt område som du själv definierar. Detta är både praktiskt och bra om du exempelvis gör reklam för “billiga vinterdäck” och du har en däckverkstad i Ljungby. Om du inte gör en sådan geografisk avgränsning så resulterar det i onödiga klick (som du då också får betala för) om din annons visas när till exempel någon i Uppsala söker efter ”billiga vinterdäck”.

Du kan även välja att bara visa dina annonser för specifika målgrupper baserat på deras intressen, ålder, kön och demografi via Googles partnernätverk för annonsering.

Möjligheterna är som sagt väldigt många, och förutsättningarna för en lyckad och lönsam annonskampanj också goda med en väl genomtänkt och planerad AdWordsannonsering.

Vi hjälper gärna dig att skapa lyckade och lönsamma annonskampanjer med Adwords. Kontakta oss idag så kan vi prata vidare!