Copy

Att skriva säljande text, copy som det kallas, är en konst – och naturligtvis också en viktig och nödvändig kunskap när man vill skapa reklam som fungerar. Att skriva copy skiljer sig mycket från många andra typer av författande.

En bra skriven copy kan mycket väl vara hela skillnaden mellan en framgångsrik eller misslyckad kampanj. Och när det idag till stor del gäller copywriting för digitala webbaserade medier är det extra viktigt att kunna konsten fatta sig kort utan att tappa sin tydlighet med det man vill ha kommunicerat.

Vem är det som ska läsa din text? Det är en bra första fråga att ställa sig, för att veta vilken slags copy man egentligen behöver – copywriting i form av bra rubriker och slogans eller content (artiklar), eller kanske en kombination i form av en strategi för content marketing.

Skillnaden mellan copy och content

Copywriting handlar ofta om att säga så mycket som möjligt med så lite som möjligt. Många rubriker och slogans är bra exempel på hur man kan leka med några få ord, få mottagaren att dra sina egna slutsatser och till sist också köpa det du säljer (vare sig det är en tjänst, en produkt eller ett budskap). ”Content writing” handlar istället mer om att förmedla större mängder information på ett sätt som blir begripligt och lättläst för mottagaren. Ofta i någon slags artikelform, ungefär som texten du just nu läser på denna sidan.

Att skriva för webben är sällan detsamma som att skriva för andra medier. Här finns till exempel en inbyggd paradox som är viktig att tänka på; de flesta copywriters menar att en text skriven för webben ska vara så kort som möjligt – och de flesta sökmotorer menar att ju mer (relevant och välskriven) text en sida har, desto högre förtjänar den att ranka i sökresultaten.  Konsten och utmaningen här blir alltså att hitta en balans i textmängden och innehållet som fungerar i praktiken och för dig och dina kunder.

Inte minst inom e-handel är det idag viktigare än någonsin att ha informativa, effektiva och säljande texter till produkter, annonser, bilder och kampanjer. Någon har sagt att kunna skriva är en konst, men att skriva copy är en vetenskap.  Det stämmer bra.

Att strukturera upp innehållet

Undersökningar visar att vi idag tröttnar ganska fort när vi surfar och söker på nätet – vi har mindre tålamod och är väldigt snabba med att klicka oss vidare till något annat som kanske bättre motsvarar vad vi söker efter. Men detta betyder heller faktiskt inte att man alltid måste fatta sig kort. En bättre idé, speciellt utifrån Googles och de andra sökmotorernas perspektiv kan då istället vara att göra det enkelt för besökaren att ta reda på exakt var i en längre text han eller hon kan finna svaret på det han eller hon söker.

Att skriva bra text för webben handlar alltså idag lika mycket om att strukturera innehållet som det handlar om innehåll och kontext.

Vi gillar utmaningen att skriva bra copy och lyssnar gärna på dina idéer och önskemål runt detta. Kontakta oss idag, vi ser fram emot ett givande samarbete tillsammans.