SEO-tips för din hemsida – Del 3 – Innehåll (Content)
16 februari, 2017 av Dick Lundgren
Guider
Om innehåll (content) – SEO-tips för din hemsida – Del 3
Bra skrivet och unikt innehåll
- Detta är nog egentligen det bästa och viktigaste sökoptimeringstipset för dig att jobba med. Google och andra sökmotorer fullkomligt älskar sidor med mycket text och speciellt älskar de unika texter som de inte kan finna någon annanstans på nätet. Har du unika texter om ett ämne ger du alltså Google själv ett bättre och relevant innehåll att presentera.
- I och med att din sida bidrar till nytt och fräscht innehåll för Google att kunna presentera för alla dem som söker i Googles sökruta, ger de i sin tur dig sitt tack genom att placera din sida högre upp i de organiska sökresultaten.
Innehåll eller s. k. ”content”
- Texten och innehållet (s. k. ”content”) gör nuförtiden enormt stor skillnad i sökmotoroptimeringen så se till att lägga ner den tid som verkligen behövs. Ta fram ett bra, tydligt och intresseväckande innehåll som också självklart innehåller relevanta sökord för din verksamhet eller ditt ämne. Givetvis ska det också vara strukturerat efter uppdelning i rubriker och underrubriker som jag beskrev i del 2.
Undvik tvivelaktiga genvägar
- Om Google upptäcker att texten på din hemsida redan finns på en annan sida, eller är väldigt mycket lik en annan text på nätet så kommer de att premiera den äldsta texten som publicerades först, vilket ger dig dåliga förutsättningar direkt att nå högt i sökresultaten. Att kopiera, klippa och klistra olika texter och innehåll från andra webbsidor som redan är indexerade av Google rakt av är alltså ingen bra ide’ för att få ihop ett bra och unikt innehåll. Det är också brott mot copyrightlagar i de flesta fall. Hämta dock gärna inspiration från annat innehåll som du gillar, men skriv alltid ihop det på egen hand.
Allt unikt är bra
- Jobba alltså med stark fokusering på att vara så unik som det bara går i dina texter, beskrivningar och rubriker. Har din webbsida få andra konkurrerande sidor som slåss om uppmärksamheten från Google så är det givetvis lättare att vara unik och nå toppen snabbare, och vice versa. Varva gärna texten med illustrerande bilder och video om det är lämpligt. Google gillar unika bilder också.
- Tänk alltså på att det är innehållet i sig som ska vara unikt, inte hur det presenteras layoutmässigt på sidan. Det struntar Googles sökmotor i, de tolkar bara koden till innehållet på sidan och bryr sig alltså inte om hur sidan i sig ser ut på skärmen. Det är dina besökare på sidan som bryr sig om detta.
Fortsätt till del 4 SEO-tips :Användandet av sökord i texter