SEO-tips för din hemsida – Del 1 – Titeln
16 februari, 2017 av Dick Lundgren
Guider
SEO-tips från 035 Media:
1. Titeln på sidan
- Titeln för en webbsida är alltså den som visas i fliken på din webbläsare. Arbeta fram och använd alltid en bra unik titel för varje enskild sida på din webbplats. Sidtiteln på en webbsida är en mycket tung och viktig faktor i Googles algoritmer när de söker igenom din webbplats. Detta är ett elementärt SEO-tips.
- Innan du börjar med SEO-arbetet på din sida bör alltså det absolut första du gör vara att tänka igenom och ta fram relevanta beskrivande sökord som passar in på din verksamhet och din sida. Skapa sedan utifrån dessa sökord tydliga och bra beskrivande titlar för dina aktuella webbsidor. En titel som knyter an till din verksamhet och resten av innehållet på den aktuella sidan.
- Håll längden på titeln på maximalt 65 tecken. Ibland kan det vara knepigt att få ihop det på ett sätt som även låter naturligt för en människa som ska läsa rubriken, men slarva alltså inte med detta. Jobba med formuleringarna. Att lägga lite tid och krut på detta lönar sig. (Listan med relevanta sökord som du har tagit fram har du antagligen nytta av sedan om du vill annonsera i olika kanaler senare också).
Undvik dubletter
- Inom sökmotoroptimering är de enskilda sidtitlarna alltså ett absolut måste för att lyckas bra. Därför är det alltså även viktigt att ha en unik titel på varje undersida så inte samma titel återkommer på andra sidor. Då ser sökroboten hos Google och andra det som dubletter av samma sida i värsta fall. Se alltså till att få in dina bästa beskrivande sökord för den aktuella sidan på ett naturligt sätt i varje enskild titel.
- I Googles barndom var det ganska enkelt att bara stoppa in de sökord man ville att sidan skulle dyka upp på hos Google. Men som de flesta vet så har Google blivit bättre genom åren på att genomskåda olika sorters genvägar och fusk. Mycket, mycket bättre faktiskt. De som jobbade på det sättet har ingenting att hämta längre inom SEO med det arbetssättet.
Arbete lönar sig
- Det finns alltså inga snabba enkla genvägar längre som det fanns förr, utan man kan helt enkelt säga att Google numera istället premierar ett väl utfört arbete. Leverera detta så belönas du också av Google i form av högre rankning i sökresultaten.